100.nl, Merkversterking

Shifting brand design trends for 2019 

We naderen het einde van 2018, het jaar waarin onze wereld weer een stuk visueler is geworden. Platformen zoals Instagram, Facebook en Snapchat krijgen een groter aandeel in de markt, breiden snel uit en zijn grotendeels gericht op inhoudelijk visuele content. Weg van betekenisloze stock- en bedrijfsfotografie en dichterbij authentieke merkvisuals. Allemaal kansen om jouw  unieke merkverhaal te vertellen, en op deze manier het contact met je klant te vergroten.

Nu onze manier van communicatie steeds visueler wordt, is het belangrijk om je van de volgende ontwerptrends bewust te zijn.

Fotografie en illustratie
Je ziet steeds meer gebruik van ongefilterde en openhartige fotografie om de spontaniteit van een emotie van dat moment vast te leggen. Net als bij fotografie zullen originele merkillustraties en grafische afbeeldingen een rol gaan spelen bij het creëren van sterkere (sociale) merkuitingen. Er wordt weer met de hand getekend en geïllustreerd. Deze trend zal zich in 2019 voortzetten. We kunnen verwachten dat meer bedrijven hun visuele uitingen zullen verschuiven naar originele, vereenvoudigde contouren en geïllustreerde grafische weergaven.

Kleur
Er komt een gewaagde verschuiving aan van pastelkleuren naar meer opvallende, felle kleuren. Merken zoals Spotify en Instagram gebruiken gradiënten om een eenvoudige, maar gedurfde look en feel te weergeven. Metallics blijven een klassieker, maar laten zich meer in neutrale tinten zien.

Typografie 
Als ontwerpelement staat typografie centraal. We zien nu al kleurrijke, speelse en artistieke lettertypen welke afbeeldingen vervangen. Het elimineren van afbeeldingen en het vertrouwen op expressieve typografie om schonere lay-outs te creëren neemt toe. Net als het gebruik van grote, krachtige typografie voor koppen of visuele textuur. Serif-lettertypen alleen, of in combinatie met een schreefloze versie maken ook een comeback. 

Mobiel eerst 
De consument spendeert uren op sociale media, wat betekent dat je als organisatie of merk nog harder moeten werken om tussen alle berichten zichtbaar en relevant te zijn. Informatie toegankelijk maken is een vereiste geworden. Het gaat om het creëren van impact.  

Een merk integreren in de levensstijl van de gebruiker wordt daarom steeds belangrijker. Dat wil onder andere zeggen dat een merk zich via mobiele apparaten zichtbaar moet maken, waaronder een responsive website die zich aan verschillende schermgroottes aanpast, of een speciaal ontwikkelde applicatie.

Deze digitale trend is zeker niets nieuws, maar naarmate het zich verder ontwikkelt, kunnen merken niet achterblijven. Mobiele aanwezigheid is nodig om relevant te blijven. Een ontwerp begint bij het identificeren van de gebruiker op een mobiel. Een mobiele telefoon is het startpunt voor het bouwen van een mooi merk.

De opkomst van merkideologie
Beleving staat meer en meer centraal. Succesvolle merken staan niet alleen voor een geweldig product; ze staan voor een geweldige beleving. Merken creëren interacties om aansluiting te vinden bij de ambities en overtuigingen van de consument. Het is niet langer goed genoeg om merkentrouw te bouwen. Het gaat om het creëren van een ‘Passion Brand’, en dat wordt mede mogelijk gemaakt door actieve merkenbouwers.

Merken in het hart
Merken worden ware lifestyle partners. Content wordt vanuit de handen van de gebruiker geschreven. Op deze manier wordt het een welkome aanvulling op hun tijdlijn, in plaats van alleen een advertentie die slechts als irrelevant wordt beschouwd.

Terug naar Blog overzicht